Start/Sk
 
Estetiska programmet
Information

Estetiska programmet r ett hgskolefrberedande program. Efter examen frn programmet ska eleverna ha kunskaper fr hgskolestudier inom frmst de konstnrliga, humanistiska och samhllsvetenskapliga omrdena.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper i och om de estetiska uttrycksformerna och om mnniskan i samtiden, i historien och i vrlden utifrn konstnrliga, kulturella och kommunikativa perspektiv. Estetik handlar om hur olika uttryck uppfattas av mnniskans sinnen. Estetiken kan frsts som specifika konstformer likavl som en del av kulturen, definierad som formerna fr kommunikation, samexistens och gemensam frstelse mellan mnniskor. Utbildningen ska ge eleverna mjlighet att arbeta skapande. Bde individuellt och i samverkan med andra ska eleverna ges mjlighet att utveckla frmgan att kommunicera tankar och ider med estetiska uttrycksmedel. Under utbildningen ska eleverna drfr prva svl ett konstnrligt som ett vetenskapligt frhllningsstt.
Centralt fr utbildningen r att eleverna ska skapa, uppleva och tolka konst och kultur. Eleverna ska f mjlighet att reflektera ver och ka sin frstelse av kvalitet och kommunikation genom diskussion om egna och andras arbeten. Utbildningen ska ge eleverna mjlighet att samverka med andra estetiska omrden och med kunskapsomrden dr estetiken har en framtrdande roll, som kulturvetenskap, historia, sprk, teknikutveckling och kommunikation.
Utbildningen ska ge eleverna allsidig trning i det estetiska hantverket. Eleverna ska ges mjlighet att utveckla bde sina frdigheter och sin analytiska frmga. Utbildningen ska ocks gra eleverna medvetna om juridiska och etiska frgor om yttrandefrihet och upphovsrtt i kulturutvande och i kommunikation med publik. Mnga kulturskapare tar uppdrag som egna fretagare. Drfr ska det finnas mjlighet fr eleverna att utveckla kunskaper i entreprenrskap och fretagande.
Kreativitet, nyfikenhet, kommunikation, samspel samt frmga till eget skapande och framfrande ska vara centralt i utbildningen. Att ta ansvar fr sitt arbete, hantera och vrdera stora mngder information, belysa frgor ur olika perspektiv, hantera digitala verktyg och medier samt ha mjlighet att bredda och specialisera sitt kunnande ska finnas med i utbildningen som frberedelse fr konstnrliga och vetenskapliga hgskolestudier.
Ml fr gymnasiearbetet
Gymnasiearbetet ska visa att eleven r frberedd fr hgskolestudier inom i frsta hand det konstnrliga, humanistiska eller samhllsvetenskapliga omrdet. Det ska utfras p ett sdant stt att eleven planerar, genomfr och utvrderar ett strre arbete som utgr frn centrala kunskapsomrden inom programmet. Gymnasiearbetet ska redovisas p ett stt som efterliknar de redovisningsformer som frekommer inom fr arbetet relevanta hgskoleutbildningar. Redovisningen ska innehlla en beskrivning av arbetet p engelska. Eleven ska presentera och diskutera sitt arbete samt ge respons p andra gymnasiearbeten.
Inriktningar
Estetiska programmet har fem inriktningar.
Inriktningen bild och formgivning ska ge frdjupade kunskaper i tv- och tredimensionella bildframstllningstekniker. Den ska utveckla elevernas frmga att uttrycka sig och kommunicera visuellt samt att uppleva, tolka och reflektera ver visuella uttryck ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge kunskaper om det breda bildomrdet samt dess tillmpningar och kombinationsmjligheter i den mngskiftande visuella kulturen. Inriktningen ska dessutom ge mjlighet att fokusera p ngon eller ngra delar av bildomrdet.
Inriktningen dans ska ge frdjupade kunskaper i scenkonstnrlig dans. Den ska utveckla elevernas frmga att gestalta och kommunicera med dans och frst uttrycket som en del av olika sociala och kulturella sammanhang. Inriktningen betonar sambandet mellan dansteknik, skapande, scenisk verksamhet och hur man kan uppleva och tolka historisk och samtida dans ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge mjlighet att fokusera p ngon genre eller stil.
Inriktningen estetik och media ska ge frdjupade kunskaper i digitala medier ur ett estetiskt perspektiv. Den ska utveckla elevernas frmga att kommunicera med digitala verktyg. Ljud, bilder och berttande str i centrum. Inriktningen ska ge eleverna mjlighet att uppleva, tolka och reflektera ver digitala uttryck ur olika perspektiv samt mta, anvnda och skapa digitala produkter. Inriktningen ska dessutom ge mjlighet att fokusera p ngot digitalt medium.
Inriktningen musik ska ge frdjupade kunskaper i musik frn olika tider och kulturer. Den ska utveckla elevernas musikutvande och konstnrliga skapande samt frmga att uppleva och tolka musik ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge mjlighet att fokusera p ngot musikomrde.
Inriktningen teater ska ge frdjupade kunskaper i teater ur olika perspektiv. Den ska utveckla elevernas frmga att sceniskt gestalta och kommunicera samt att uppleva och tolka svl andra elevers gestaltningar som professionella teaterfrestllningar ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge mjlighet att fokusera p ngot eller ngra av teaterns uttrycksomrden.
Ls mer p skolverkets hemsida
Detta kan du bli
Art director
Bildkonstnr
Brandman
Dansare
Designer inom mode o.
Filmregissr
Fotograf
Frfattare
Grafisk formgivare
Illustratr
Inredningsarkitekt
Journalist
Musiker
Nagelspecialist
Officersyrken
Skdespelare
Trafiklrare
Varietartist
Webbdesigner
Vktare
Formgivare
Klddesigner
Ljudtekniker
Musiklrare
Sngare

Program efter yrke


Alla program
 
Copyright svenskaskolor.se © 2006
AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement