Start/Sk
 
Teknik - Gymnasieingenjr
Information
Hantverksprogrammet
Hotell- och turismprogrammet
Humanistiska programmet
Industritekniska programmet
Marinteknikutbildningen
Naturbruksprogrammet
Naturvetenskaps-programmet
Restaurang- och livsmedelsprogrammet
Samhllsvetenskaps-programmet
Samiska nringar
Sjfartsutbildningen
Teknikprogrammet

Teknikprogrammet
Gymnasieingenjr
Tgteknikutbildningen
VVS- och fastighetsprogrammet
Vrd- och omsorgsprogrammet
Yrkesdansarutbildningen
Individuell studieplan
Diskutera och utveckla

versttningar
Kursplaner fre 2011
Tg- och flygteknik, fordons- och transportprogrammet
Nya nationella kurser
Studievgskoder / sprkkoder
Gymnasiesrskola

Vuxenutbildning

Gymnasieingenjr - vidareutbildning i form av ett fjrde tekniskt r
Innehll
Examensml fr vidareutbildningen i form av ett fjrde tekniskt r
Kurser inom gemensamma mnen inom vidareutbildning i form av ett fjrde tekniskt r i gymnasieskolan
Kurser inom profilen Design- och produktutveckling
Kurser inom profilen Informationsteknik
Kurser inom profilen Produktionsteknik
Kurser inom profilen Samhllsbyggande
LyssnaPongplan(pdf)
Examensml fr vidareutbildningen i form av ett fjrde tekniskt r
Vidareutbildningen i form av ett fjrde tekniskt r r en utbildning som bygger p teknikprogrammet. Efter examen frn utbildningen ska eleverna vara vl frberedda fr yrkesverksamhet som gymnasieingenjr inom valt teknikomrde. Utbildningen ska frdjupa elevernas kunskaper om teknikutveckling inom vald profil. Den ska ven frdjupa elevernas frstelse av teknikens roll i samspelet mellan mnniska och natur. Dessutom ska utbildningen tydliggra hur utvecklingen av produkter och tjnster lokalt och globalt kan ske p ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hllbart stt. Utbildningen ska bygga p ett etiskt och ansvarsfullt frhllningsstt till teknik och ett kritiskt, kreativt och konstruktivt tnkande ska frmjas. Utbildningen ska ge eleverna mjlighet att utveckla ingenjrsmssiga frdigheter, vilket innebr att definiera och analysera problem, utarbeta lsningar, utveckla, konstruera och producera produkter och tjnster samt reflektera ver arbetsprocessen. Eleverna ska ocks ges mjlighet att utveckla kunskaper om entreprenrskap och fretagande samt om hur arbete bedrivs p teknikintensiva arbetsplatser. Arbetsformer och metoder frn arbetslivet ska ing i utbildningen. Utbildningen ska bidra till att frdjupa elevernas intresse fr teknik genom att de ges mjlighet att ta initiativ samt agera underskande och prvande. Utifrn arbetslivets krav ska eleverna ocks ges mjlighet att utveckla kunskaper inom matematik samt inom natur- och teknikvetenskapliga omrden. Utbildningen ska dessutom utveckla elevernas frstelse av hur teori vxelverkar med och konkretiseras i praktisk tillmpning. Utbildningen ska ge kunskaper om arbetsmarknaden och de mjligheter utbildningen ger nr det gller etablering och fortsatt utveckling inom valt teknikomrde. Utbildningen ska vidare ge kunskaper om ledarskap, kommunikation, arbetsmilj, ekonomi och juridik i arbetslivet. Den ska ocks bidra till att eleverna frdjupar sin frmga att presentera och kommunicera teknik och tekniska lsningar, ven p engelska. Utbildningen ska frdjupa elevernas frstelse av mnniskors olika frutsttningar i frhllande till teknik och teknikutveckling. Den ska ocks bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur identitet och normer skapas, upprtthlls och frndras. Utbildningen ska ven ge eleverna mjlighet att diskutera och reflektera kring sociala konstruktioner och traditionsbundna frestllningar inom olika teknikomrden. Arbetsplatsfrlagt lrande ska frekomma p utbildningen. Det arbetsplatsfrlagda lrandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt frstr yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen p en arbetsplats. Det arbetsplatsfrlagda lrandet kan ocks ge inblick i fretagandets villkor.
Profiler
Vidareutbildningen i form av ett fjrde tekniskt r har fyra profiler. Profilen design och produktutveckling ska ge frdjupade kunskaper om och frdigheter i design och produktutveckling. Den ska ven bidra till att frdjupa elevernas kunskaper om form, funktion och konstruktion. Profilen ska ge eleverna kunskaper om produktionsfilosofi, vilket bland annat innebr kunskaper om frbttringsarbete p olika niver i en organisation. Dessutom ska den frdjupa elevernas kunskaper om och frdigheter i projektledning, projektstyrning och teknisk dokumentation samt deras kunskaper om olika stt att skydda innovationer. Profilen informationsteknik ska ge frdjupade kunskaper om och frdigheter i utveckling av it-projekt samt utveckling, utformning, underhll och drift av it-system p ett informationsskert stt. Den ska ven bidra till att frdjupa elevernas kunskaper om hur olika it-system samverkar och underlttar kommunikation och informationsutbyte. Dessutom ska profilen ge eleverna mjlighet att utveckla frdigheter i att framstlla dokumentation av it-system eller it-projekt samt kunskaper om metoder och system fr uppfljning och kvalitetsstyrning. Profilen produktionsteknik ska ge frdjupade kunskaper om och frdigheter i automation och produktion samt processteknik. Den ska ven bidra till att frdjupa elevernas kunskaper om produktion p bde system- och komponentniv liksom deras frstelse av hur komponenterna i ett system samspelar. Profilen ska ge eleverna kunskaper om produktionsfilosofi, vilket bland annat innebr kunskaper om frbttringsarbete p olika niver i en organisation. Dessutom ska den frdjupa elevernas kunskaper om och frdigheter i projektledning, projektstyrning och teknisk dokumentation samt deras kunskaper om olika stt att skydda innovationer. Profilen samhllsbyggande ska ge frdjupade kunskaper om och frdigheter i produktionsledning, produktionsplanering och projektering samt styrning, ledning och genomfrande av ett byggprojekts delprocesser. Den ska ven bidra till att frdjupa elevernas kunskaper om olika delar i byggnadsverk samt om hur dessa stts samman och samverkar i tekniska system. Dessutom ska profilen bidra till att elevernas frstelse av hllbart samhllsbyggande frdjupas.
Ls mer p skolverkets hemsida
Detta kan du bli

Program efter yrke


Alla program
 
Copyright svenskaskolor.se © 2006
AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement