Start/Sk
 
Yrkesdansarutbildningen
Information
Yrkesdansarutbildningen r en riksrekryterande srskild yrkesutbildning inom gymnasieskolan med egna examensml. Den r en elitutbildning. Efter examen frn utbildningen ska eleverna ha de kunskaper som behvs fr att arbeta som dansare vid nationella och internationella scener dr klassisk balett eller modern nutida dans anvnds p tekniskt avancerad och konstnrligt hg niv.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och frdigheter i sceniskt framfrande av dans. Det innebr daglig trning och att eleverna kontinuerligt ska frfina dansteknik, repetera koreografiskt material, lsa danstekniska och konstnrliga problem samt delta i sceniska produktioner.
Scenisk erfarenhet r en central yrkeskunskap. Drfr ska utbildningen ge eleverna scenisk erfarenhet och kunskaper om scenkonstens olika yrkesroller och hur dessa samverkar i en produktion. Utbildningen ska utveckla elevernas frmga att ta eget ansvar, samarbeta och se sin roll som en del i en konstnrlig helhet. Det innebr ocks att utbildningen ska leda till att eleverna utvecklar frmga att anvnda de koder och konventioner som anvnds inom det sceniska omrdet. Det innefattar svl historiska kunskaper om ldre traditioner som samtida kunskaper inom dansomrdet.
Utvecklingen inom yrket krver frmga att dansa enligt bde ldre och samtida repertoar samt att delta i konstnrliga processer med koreografer. Utbildningen ska drfr utveckla elevernas frmga till interpretation och stilknsla fr olika typer av repertoar samt frmga att improvisera, vara kreativa, initiativrika och problemlsande i medskapande konstnrliga processer. Koreografier kan best av solo-, par- eller gruppdanser, och de kan vara historiska eller samtida. Utbildningen ska drfr ge eleverna frmga att anpassa dansteknik och konstnrligt uttryck till olika sammanhang och koreografiska frhllningsstt samt utveckla elevernas frmga att arbeta bde solistiskt och i ensemble.
Utbildningen ska leda till att eleverna p en avancerad niv utvecklar en hg dansteknisk kvalitet inom klassisk balett eller modern nutida dans. Det danstekniska omrdet inom klassisk balett och modern nutida dans omfattar hela vidden av rrelser, stegkombinationer och rrelsekvaliteter som anvnds inom yrkesomrdet. Utbildningen ska utveckla elevernas danstekniska kvaliteter och konstnrliga uttryck i enlighet med bde tradition och samtida utveckling. Eleverna ska ven ges mjlighet att utveckla danstekniska och konstnrliga kunskaper enligt senaste forskning och utvecklingsarbete.
Utbildningen ska ge eleverna frmga att anvnda olika frhllningsstt till musik inom olika stilar och genrer, svl historiska som samtida. Dans, konst och musik bde speglar och deltar i skapandet av kulturella vrderingar nr det gller exempelvis synen p kropp, genus och etnicitet, och eleverna ska ges frmga att problematisera dessa nr det gller tekniktrning, gestaltningsarbete och frdiga koreografier. Utbildningen ska ocks ge eleverna kunskaper om hur konstnrliga uttrycksformer i olika sammanhang kan analyseras ur olika perspektiv. Eleverna ska ven ges mjlighet att utveckla ett yrkesmssigt sprkbruk.
Kraven p eget ansvar r hga inom yrket. Individuell problemlsande feedback och coachning som inriktas mot utvecklingsmjligheter r viktiga metoder fr att utbildningen ska ge eleverna frmga att, p det stt yrket krver, utvrdera och reflektera ver sin egen kunskapsutveckling nr det gller kroppsknnedom, dansteknik, gestaltningsarbete och sceniskt arbete. Utbildningen ska ven ge eleverna kunskaper om hur kompletterande trningsmetoder kan strka kroppen samt om hur hlsa, ergonomi och livsstil pverkar kroppen. Att arbeta med kroppen som konstnrligt uttryck innebr ven hga krav p att hantera stress. Utbildningen ska drfr ge eleverna frmga att anvnda olika metoder fr mental trning.
I utbildningen ska eleverna ges mjlighet att samverka med andra konstnrliga uttrycksformer och med kunskapsomrden dr konstnrliga uttryck har en framtrdande roll, som kulturvetenskap, historia och sprk. Utbildningen ska ocks ge eleverna kunskaper om juridiska och etiska frgor om yttrandefrihet och upphovsrtt i kulturutvande och i kommunikation med publik.
Arbetsplatsfrlagt lrande ska frekomma p utbildningen. Det arbetsplatsfrlagda lrandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt frstr yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen p en arbetsplats. Det arbetsplatsfrlagda lrandet ska ocks ge en inblick i det scenkonstnrliga arbetets villkor.
Se mer p skolverkets hemsida
Detta kan du bli

Program efter yrke


Alla program
 
Copyright svenskaskolor.se © 2006
AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement