Start/Sk
 
Restaurang och livsmedelsprogrammet
Information

Restaurang- och livsmedelsprogrammet r ett yrkesprogram. Efter examen frn programmet ska eleverna ha de kunskaper som behvs fr att arbeta inom restaurang- och livsmedelssektorn, till exempel i restaurang, bageri och med frskvaror.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper inom de delar av restaurang- och livsmedelsbranschen dr man arbetar nra kunderna med i frsta hand hantverksmssiga metoder, svl traditionella som moderna. Den ska ocks utveckla elevernas kunskaper om och frdigheter i livsmedelsproduktion, matlagning och servering liksom deras kunskaper om mltiden som helhet. Mltiden som helhet r central i utbildningen eftersom de olika verksamhetsomrdena samverkar fr att skapa mltidsupplevelser. Oavsett om man till exempel bakar, arbetar i delikatessbutik eller p restaurang bidrar man till helheten. Utbildningen ska ven ge kunskaper i arbetsmilj, frsljning, service, hygien, nringslra, specialkoster och alkoholservering.
Arbetet nra kunderna stller krav p goda kunskaper i kommunikation och service. Utbildningen ska drfr utveckla elevernas frmga att bemta kunder. ven kunskaper i exponering och skyltning av varor ska ing i utbildningen. Kommunikation r en viktig del i ett fungerande lagarbete. Eftersom arbetet inom yrkesomrdet i regel utfrs av mnniskor i samverkan ska utbildningen utveckla elevernas frmga att samverka med andra, oavsett till exempel kn, kulturell bakgrund, lder, position eller kompetens. Eleverna ska vidare utveckla frmgan att arbeta i grupp, ta initiativ, vara lyhrda, arbeta sjlvstndigt och kunna anvnda yrkets facksprk. Utbildningen ska ven utveckla elevernas frmga att arbeta med planering, organisation och ekonomi.
Branschen prglas av frndring och utveckling, vilket stller krav p kreativitet och flexibilitet. Drfr ska utbildningen frbereda eleverna fr fortsatt lrande i yrkeslivet samt utveckla deras frmga att se och frst sin egen roll i verksamheten, och att diskutera och reflektera ver sitt eget lrande utifrn olika arbetsuppgifter. Utbildningen ska utveckla elevernas ansvarsknsla, kvalitetsmedvetenhet och fretagsekonomiska frstelse. Arbetsmiljfrgor och frgor om arbetsorganisation ska ha en central plats i utbildningen fr att frebygga arbetsskador och frmja god hlsa. Utbildningen ska ge eleverna de kunskaper som behvs fr att arbeta arbetsmiljriktigt, skert och i enlighet med lagar och andra bestmmelser inom yrkesomrdet.
Livsmedels- och restaurangbranschen har en stark internationell prgel. Drfr ska kunskaper om livsmedel och mltider i andra kulturer ing i utbildningen. Branschen r av tradition en del av en internationell arbetsmarknad. Utbildningen ska drfr ge eleverna knnedom om arbete i andra lnder och mjligheter till frdjupade studier i engelska. Branschen har dessutom en regional anknytning, med fokus p nrliggande produktion och lokala traditioner, vilket ska terspeglas i utbildningen.
Branschen knnetecknas av mnga olika typer av fretag. Oavsett om man r anstlld eller driver eget fretag krvs initiativfrmga, idrikedom och egen drivkraft. Drfr ska utbildningen ge kunskaper om entreprenrskap och fretagande. Utbildningen ska dessutom leda till en frdjupad frstelse av de etiska frgor som livsmedelshantering, frsljning och hllbar utveckling stller. De etiska frgestllningarna ska ven omfatta de tidigare stegen i produktionskedjan, som djurhllning, odling, transport och frdling.
Arbetsplatsfrlagt lrande ska frekomma p alla yrkesprogram. Det arbetsplatsfrlagda lrandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt frstr yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen p en arbetsplats. Det arbetsplatsfrlagda lrandet kan ocks ge inblick i fretagandets villkor.
Examensmlet gller fr bde skolfrlagd utbildning och lrlingsutbildning.
Ls mer p skolverkets hemsida
Detta kan du bli
Bagare
Brandman
Konditor
Officersyrken
Sljare
Trafiklrare
Vktare
Styckare
Charkuterist

Program efter yrke


Alla program
 
Copyright svenskaskolor.se © 2006
AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement