Start/Sk
 
Industritekniska programmet
Information

Industritekniska programmet r ett yrkesprogram. Efter examen frn programmet ska eleverna ha de kunskaper som behvs fr att arbeta inom omrden som processinriktad eller maskinell materialbearbetning och produktframstllning, driftskerhet och underhll samt svetsning och annan sammanfogning.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper inom industriell teknik och industriteknisk produktion. Den ska utveckla elevernas frmga att anvnda utrustning, bearbeta material, hantera industritekniska processer samt arbeta med kvalitetsskring fr svl produktion som frdig produkt. Utbildningen ska ocks ge eleverna kunskaper om helheten i den industriella verksamheten fr att gra det mjligt fr dem att delta svl i produkt- och produktionsplanering som i sjlva produktionen.
Inom omrdet industriell teknik ska utbildningen ge kunskaper om sammanhangen i produktionsleden och produktionsutrustningens funktion, anvndning och sktsel samt om hur produktionen och tekniken pverkar mnniskor och milj. Inom omrdet industriteknisk produktion ska utbildningen ge kunskaper om arbetets organisation, produktionsekonomi, resursanvndning samt systematiskt arbetsmiljarbete. Eleverna ska f kunskaper om betydelsen av att i sitt arbete flja regler och arbeta kvalitets- och skerhetsmedvetet samt noggrant. Utbildningen ska ocks ge kunskaper om hur en id utvecklas till frdig produkt samt om produktens funktion och utveckling till dess den frstrs eller tervinns.
Industriell produktion frutstter rvaror och energi. Utbildningen ska leda till att eleverna fr insikter om sina och fretagens mjligheter att genom val av material, metod och teknik pverka frbrukningen av bde rvaror och energi.
Valen ska gras med hnsyn till svl hllbar utveckling ur lokala och globala aspekter som fretagsekonomi.
Det industritekniska yrkesomrdet frndras snabbt och drfr ska utbildningen frbereda eleverna fr fortsatt lrande i yrkeslivet. Ett fretags verlevnad kan vara helt beroende av sin inre kreativa kraft att frndras. Utbildningen ska drfr utveckla elevernas frmga till problemlsning och stimulera dem att upptcka innovativa mjligheter att skapa och mta frndringar. Genom att reflektera kring erfarenheter och resultat ska eleverna utveckla frmgan att planera, genomfra, dokumentera, utvrdera och utveckla arbetet. Samarbete med fretag i regionen bidrar till utveckling av elevernas frstelse av fretagandets villkor. Inom utbildningen ska eleverna ocks ges mjlighet att vervga eget fretagande som alternativ till anstllning.
Industriell produktion utfrs i regel av mnniskor i samverkan. Det r drfr viktigt att eleverna i utbildningen utvecklar kommunikationsfrmga och frstelse av vad samverkan betyder fr produktionen. Utbildningen ska utveckla elevernas frmga att samverka med andra, oavsett till exempel kn, kulturell bakgrund, lder, position eller kompetens, eftersom arbetsgrupper inom industrin ofta r heterogena. Eleverna ska vidare utveckla frmgan att i grupp ta initiativ, vara lyhrd, arbeta sjlvstndigt och kunna anvnda yrkets facksprk. Mnga industrier har internationella kontakter med manualer och beskrivningar skrivna p engelska. Engelska r ocks i flera fall koncernsprk. Utbildningen ska drfr ge eleverna mjligheter till frdjupade studier i engelska.
Arbetsplatsfrlagt lrande ska frekomma p alla yrkesprogram. Det arbetsplatsfrlagda lrandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt frstr yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen p en arbetsplats. Det arbetsplatsfrlagda lrandet kan ocks ge inblick i fretagandets villkor.
Examensmlet gller fr bde skolfrlagd utbildning och lrlingsutbildning.
Ml fr gymnasiearbetet
Gymnasiearbetet ska visa att eleven r frberedd fr det yrkesomrde som gller fr den valda yrkesutgngen. Det ska prva elevens frmga att utfra vanligt frekommande arbetsuppgifter inom yrkesomrdet. Gymnasiearbetet ska utfras p ett sdant stt att eleven planerar, genomfr och utvrderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas s att det ger eleverna mjlighet att prva sitt yrkeskunnande i fretagsliknande arbetsformer.
Inriktningar
Industritekniska programmet har fyra inriktningar.
Inriktningen driftskerhet och underhll ska ge kunskaper om det strategiska och systematiska underhllets betydelse fr utrustningars funktionalitet och en sker drift. Inriktningen kan leda till arbete med att analysera och skerstlla driften vid komplexa industrianlggningar samt arbete med dagligt underhll av utrustningar och anlggningar.
Inriktningen processteknik ska ge kunskaper om kemiska eller mekaniska industriprocesser, kvalitetskontroll samt styr- och reglerteknik. Inriktningen kan leda till arbete med att planera och skta driften vid kemiska eller mekaniska anlggningar dr arbetet ocks kan innefatta fldeskontroller, tillstndsbedmningar och kvalitetsbedmningar.
Inriktningen produkt och maskinteknik ska ge kunskaper om hantering av verktyg och industriella utrustningar samt om hantering och bearbetning av ett visst material. Inriktningen kan leda till arbete som maskinoperatr, i vilket ocks bedmningar av produktens utformning och kvalitet r vsentliga. Inriktningen kan ocks leda till mer produktnra arbete som innefattar svl design, konstruktion som produktion.
Inriktningen svetsteknik ska ge kunskaper om och handlag med olika svetstekniker, pltbearbetning och tillhrande arbetsmoment. Inriktningen kan leda till arbete som svetsare i mnga olika yrken dr svetsning r efterfrgad. Det kan ven leda till arbete som godknd, internationell svetsare.
Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier p yrkeshgskola.
Ls mer p skolverkets hemsida
Detta kan du bli
Brandman
CNC-operatr
Dykare
Lssmed
Maskinreparatr
Officersyrken
Pltslagare
Svetsare
Trafiklrare
Verktygsmakare
Vktare
Stllningsbyggare

Program efter yrke


Alla program
 
Copyright svenskaskolor.se © 2006
AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement